سرخط خبرها

اولین‌بار در کشور؛ هفته آگاهی از اختلالات یادگیری در مشهد برگزار می‌شود | کدام کلاس‌ها حضوری می‌شود؟

  • کد خبر: ۸۶۶۰۴
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
اولین‌بار در کشور؛ هفته آگاهی از اختلالات یادگیری در مشهد برگزار می‌شود | کدام کلاس‌ها حضوری می‌شود؟
اولین‌بار در کشور هفته آگاهی از اختلالات یادگیری در مشهد با هدف معرفی اختلالات به خانواده و جامعه برگزار می‌شود.

جانقربان | شهرآرانیوز- اولین‌بار در کشور هفته آگاهی از اختلالات یادگیری در مشهد با هدف معرفی اختلالات به خانواده و جامعه برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان‌رضوی در گفت وگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: هفته توجه به دانش‌آموزانی که اختلال یادگیری دارند، بادرنظرگرفتن اهمیت توجه به این موضوع و حل مشکلات و معضلات این دانش‌آموزان، اولین‌بار در کشور در مشهد برگزار می‌شود.

دکتر مهدی قاسم‌پور افزود: اختلال در خواندن، نوشتن، ریاضی و دیگر موارد اختلالاتی هستند که از نظر ظاهری در دانش‌آموزان قابل مشاهده نیستند، اما باعث ایجاد مشکلاتی در تحصیل و برخی جوانب مثل صحبت‌کردن بچه‌ها می‌شود و ممکن است آسیب‌هایی مثل ترک تحصیل یا تردشدن از جامعه را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. درحالی‌که این مشکل به‌راحتی در کارگروه حل‌شدنی است و بچه‌ها با تمریناتی می‌توانند از این اختلال نجات پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۸۵ مرکز رفع اختلالات در استان فعال است که بدون دریافت هیچ هزینه‌ای و به‌صورت رایگان به خانواده و دانش‌آموزان خدمات ارائه می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان‌رضوی درباره روش‌های نوین آموزشی به‌کارگرفته‌شده در دوران کرونا برای دانش‌آموزان استثنایی نیز گفت: کرونا به آموزش‌وپرورش شوک وارد کرد و روش‌های آموزشی را به‌ویژه در آموزش‌وپرورش استثنایی متحول کرد. باتوجه‌به اینکه ۷ گروه معلولیت با ویژگی‌ها و شرایط خاصشان در این آموزش‌وپرورش تحصیل می‌کنند و هرکدام مشکلات خاص خود را دارند، به‌دنبال پویایی و خلاقیت در روش‌های آموزشی رفتیم و سبک آموزش را متحول کردیم.

قاسم‌پور افزود: ۵ هزار همکار فرهنگی بیش از ۱۲۵ هزار ساعت آموزش‌هایی را درباره چگونگی ساخت و تولید محتوا در فضای‌مجازی آموزش دیدند. در کنار این موضوع، باتوجه‌به اینکه در شرایط کرونا بچه‌ها نمی‌توانستند به مدرسه بیایند و از طرفی معلم در فضای‌مجازی به‌تن‌هایی نمی‌توانست مؤثر باشد، طرح خلاقانه دستیار معلم را در استان اجرا کردیم و اولیا به‌صورت داوطلبانه در این طرح مشارکت کردند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: این طرح با بچه‌های اوتیسم شروع شد و در کمتر از ۲ ماه کشوری شد و خانواده‌های زیادی در آن مشارکت کردند. در این طرح نیز خانواد‌ها مباحثی در زمینه فعالیت‌های توان‌بخشی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و دیگر مهارت‌ها را آموزش دیدند. ۴ هزار نفر از والدین در استان عضو طرح دستیار معلم شدند و آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی در ادامه گفت: اقدام دیگری که در دوران کرونا برای دانش‌آموزان استثنایی انجام شد، اجرای طرح هر آموزشگاه یک کلاس آموزش الکترونیک بود. به‌عبارتی این طرح یک استودیو کوچک در هر مدرسه بود که معلم در آنجا آموزش‌ها را ارائه می‌کرد و برای ارائه به بچه‌ها ضبط می‌شد؛ این تولیدات نیز باتوجه‌به نیاز‌ها و معلولیت‌های بچه‌های نابینا و ناشنوا مناسب‌سازی می‌شد.

قاسم‌پور با ابراز خوش‌حالی از مشارکت والدین در اجرای طرح‌های آموزشی اظهار کرد: خوشبختانه با اوج‌گیری کرونا و نیاز به مشارکت والدین، آن‌ها با آموزش‌وپرورش استثنایی ارتباط بیشتری برقرار کردند. بیش از ۲۱۰۰ نفر از اولیا در کارگروه‌های مختلف مانند کارگروه اولیای خیر، کارگروه بهداشت‌یار، کارگروه ورزش‌یار، کارگروه توان‌بخشی و کارگروه فضای‌مجازی ثبت‌نام و مشارکت کردند و فقط از طریق کارگروه اولیای خیر ۵۰۰ میلیون تومان به آموزش‌وپرورش استثنایی کمک شد.

این مقام مسئول درباره تعداد دانش‌آموزان استثنایی استان گفت: سال گذشته ۸۱۰۰ دانش‌آموز در این آموزش‌و‌پرورش مشغول به تحصیل بودند که باتوجه‌به اینکه همچنان روند ثبت‌نام و سنجش برای مدارس استثنایی وجود دارد، پیش‌بینی ثبت‌نام ۸۳۰۰ دانش‌آموز را در سال تحصیلی جدید داریم.

وی افزود: متأسفانه یکی از مشکلاتی که باعث ترک تحصیل بچه‌های استثنایی می‌شود، نبود زیرساخت‌های آموزشی است که با اجرای طرح آمایش سرزمینی درحال رفع این مشکل هستیم و خوشبختانه تاکنون موفق به تکمیل ۱۲ مدرسه در مناطق مختلف استان شده‌ایم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان‌رضوی درباره بازگشایی مدارس استثنایی استان نیز گفت: باتوجه‌به وضعیت کرونایی و تغییر رنگ شهرها، نمی‌توان سیاست ثابتی را در همه مدارس پیش گرفت. بر همین اساس، اختیارات در زمینه برگزاری کلاس‌های حضوری به شورای مدرسه واگذار شد که بعد از ثبت در سامانه به‌وسیله اداره‌کل تأیید نهایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری بچه‌های استثنایی با عادی متفاوت خواهد بود و هر کلاس با ۶ نفر برگزار می‌شود. همچنین برای برخی معلولیت‌ها مانند بچه‌های اوتیسم کلاس‌ها ۳ دانش‌آموز خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->